moria
aktualno¶ci     spektakle     inne     multimedia     o teatrze     kalendarium              english version


MORIA - samotność milczenia


plakat
Scenariusz i reżyseria: Leszek Styś
Muzyka: Jacek Dzwonowski, Marcin Dzwonowski
Scenografia: Teatr A
Kostiumy: Marek Stecko
Światło: Marek Stecko
Projekty graficzne: Ewa Kutylak
Realizacja dźwięku: Adam Bismor

Teatralny wehikuł kalibrujemy na zamierzchłe czasy biblijne – przenosimy się na urodzajne ziemie Kanaan, przyglądając się szczęściu ojca narodów Abrahamowi, któremu leciwa żona Sara na mocy bożej obietnicy powiła syna Izaaka (Ic'chak etymologicznie śmiech – tu również „powód do śmiechu” dla rodziców). Syn staje się gwarantem wielkiego i potężnego narodu.


W biblijnym przekazie 22 rozdziału Księgi Rodzaju niedługo później śmiech więźnie w gardle – Bóg żąda od Abrahama ofiary całopalnej z syna pierworodnego. Nieodległą na kartach księgi wzmiankę o śmierci Sary, niektóre przekazy tłumaczą śmiercią ze zgryzoty, kiedy od małżonka stara/młoda matka dowiaduje się o niezłomnej decyzji: zabiera Izaaka, by złożyć go w ofierze na górze Moria. Rachując biblijne lata życia Sary dowiadujemy się, że dożyła późnej starości, długo po owych dramatycznych wydarzeniach, co nie zwalnia nas od pytań o życie rodzinne po powrocie z Góry Moria. Co wiedziała? Co przeczuwała? A jeśli Bóg raz jeszcze zarząda ofiary?...


Potencjał dramatyczny biblijnego passusu fascynuje od wieków: komparatystyka historii cywilizacji przekonuje, że to nic nadzwyczajnego – jak świat światem, możni rodów ofiarowywali pierworodnego bóstwom (czasami udawało się „wyłgać” ofiarą zastępczą) – tyle, że Jahwe karze brzydzić się innymi bożkami, więc i ofiara winna mieć inny wymiar... Ojcowie Kościoła potwierdzając Tradycję Chrześcijańską widzieli w starotestamentalnej historii prefigurację ofiary i zmartwychwstania Chrystusa, akcentując równocześnie zawierzenie Abrahama – jeśli Bóg obiecał liczne potomstwo z Izaaka, ofiarowany syn z woli Najwyższego zostanie przywrócony życiu... chyba, że inaczej trzeba rozumieć obietnicę...


Ofiara z Izaaka niepokoi myślicieli, filozofów, stawiając niejednokrotnie w stan oskarżenia starotestamentalnego Boga – z „samotnością milczenia” Abrahama w trzydniowej drodze na Górę Moria zmagali się m.in. S.Kierkegaard, E.Levinas, J.Derrida.


Ów niepokój o wykładnię tematu - wyraźny, gdy my współcześni próbujemy go przymierzyć do prywatnego życia, rodzinnych relacji – przenosimy na scenę, oprawiamy w formę teatralną, rozumiejąc, że „niedookreślone” ma szansę pomieścić się w decorum, o ile tylko szarpniemy pradawną strunę... w przekonaniu, że jakiś ślad muzyki Kanaanu ciągle nosimy w sobie... że ten trudny biblijny wątek ciągle nas jakoś zatrważa... czy też po prostu obchodzi.


Prapremiera sceniczna: 02.04.2016 r. Teatr „Roma” w Warszawie w ramach Warszawskiego Laboratorium Wiary na zaproszenie Wydzia?u Duszpasterstwa Dzieci i M?odzie?y Archidiecezji Warszawskiej


Prapremiera plenerowa: 06.07.2016 r. w charakterze wydarzenia towarzysz?cego X Mi?dzynarodowemu Festiwalowi Artystów Ulicy „ULICZNICY” w Gliwicach

Premiera plenerowa: 07.07.2016 r. w ramach 29 Edycji Mi?dzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych – 29.ULICA w Krakowie



obsada

Bernard Krawczyk - Abraham
Mateusz Styś - Izaak
Grażyna Styś - Saraj
Małgorzata Grund - Hagar
Konrad Bilski - Eliezer
Magdalena Kocur - Z Domu Abrahama
Angelika Chirowska - Z Domu Abrahama
Maciej Trąbka – Syn Boży


Fragment góralskiej gawędy z Sabałowego Bajania oraz „sabałową nutę” Młodość, moja młodość opowiada i śpiewa - Józef Galica Magdziok

oprawa muzyczna

Jacek Dzwonowski – skrzypce, sitar, gitara akustyczna
Marcin Dzwonowski – piano, klarnet, duduk
Łukasz Grund – hang drum, cajon, darabuka, djembe, kołatki, grzechotki, dzwonki etc.
Mateusz Gremlowski – gitara basowa







Jeśli chcecie Państwo wesprzeć finansowo działalność Teatru „A” z Gliwic – można to zrobić wpłacając pieniądze na konto Stowarzyszenia Kulturalnego Pro – Scenium z Gliwic (prawnie reprezentującego Teatr „A”), koniecznie z dopiskiem: „na cele statutowe”
Dane do przelewu: · Stowarzyszenie Kulturalne Pro - Scenium · Gliwice, ul. Olchowa 48; 44-100 Gliwice · Pekao BP S.A. II Oddział w Gliwicach : 

95 1020 2401 0000 0202 0277 4990
© theatre A, ul. Olchowa 48, 44-100 Gliwice, PL · e-mail: biuro@teatr-a.art.pl · tel: +48 693 394 158
współpraca menadżerska: Kinga Zych · e-mail: managementconcert@o2.pl · tel: +48 696 015 368
---